söndag 15 februari 2009

Huvudvärk, helgjobb & recept

Hallå Sverge, jag lever! Fast idag vill jag nog helst sjunka genom jorden = jag har migrän (läs små bakis). Och så ringer dom från jobbet och vill att jag kommer in idag igen klockan 4.. så jag har ju en liten stund på mig att hinka i mig vatten, vitaminer och äta pizza.
Jo visst, jag och syrran håller på och gör hemmagjord pizza.

Sitter hos syster igen och skriver. Jag och Angelina gick hit igår efter att jag slutat jobbet 21.30 så direkt när vi kom hit så la jag mig med henne i sängen och tro mig, hon somnade rekordsnabbt. Tror inte det tog mer än 30 sekunder innan hon somnade- men det e inte så konstigt med tanke på att hon hade hållt igång hela dagen med stor middagsbjudning och kalasande hos mormor & Lelle.

När hon hade somnat så satte sig jag och Jessica med varsin kall öl, ost & kex och spelade backgammon. Sen blev det lite guitar hero också!
Har en bild från vår mysiga kväll men denna dator verkar inte ha någon usb ingång... lägger in en annan gång.

Hur som haver, här kommer recepten som jag utlovade.
(alla recept som jag kommer lägga ut här är mina egna)


3-4 port.
Ingredienser:

400 gram kykling innerlår

2 stora morötter

2 palsternackor

1 burk bambuskott (ca 200 g)

1 liten purjolök

1 burk cocosmjölk

1 dl matlagningsvin, vit

1 dl vatten

citronsaft från en halv citron

3 msk fisksås (alt oystersauce)

1 krm finmalen svart peppar

chili, 1 färsk, eller torkad på burk. Mängd och sort efter tycke och smak.

Putsa kycklingen, skala och skölj grönsakerna. Skär sedan allt i ganska stora bitar, gärna lite "snett" för synens skull. I med allt i en het panna med lite olivolja. Fräs i 2-3 minuter eller tills det fått lite färg. Häll då i fisksåsen, bambuskott, peppar och chili och sedan i med vinet.

Låt puttra i någon minut tills vätskan reducerat lite. Sen ska cocosmjölken i. Skölj ur burken med 1 dl vatten och i med det också. Pressa slutligen i citronen.

Sänk värmen något och låt puttra i ca 5 minuter. Smaka av- tillsätt mer fisksås om du vill ha mer sälta.

Servera med risnudlar, eller Jasminris och njut!


6 kommentarer:

Anonym sa...

det är en söt liten böna :)

Anonym sa...

Är också ensamstående, väntar barn i september:) Vill bara säga att det är en underbart söt dotter du har:)

Anonym sa...

Hej hej :) Hoppas ni mår bra och att vi kan ses någon dag. Jag mår mycket bättre nu, Milo också! :)

Kram!

Anonym sa...

Tackar :) Ja den växer så de knakar!

Ja klarade den så det känns SKITSKÖNT! bara uppkörningen kvar nu :P

Micca sa...

Ja dne växer verkligen så de knakar! Ja jag ha iaf planerat en resa ner innan augusti :) Eller ja, helst innan juni då.
Ja klarade ju körkortet så de är bara att puttra ner då man känner för de^^, Ha de bra! kramar!

M. sa...

Ja de suger nå så inåth*lvete.
Haha ja vi kanske skulle gjort det;) Synd bara att Benny får magsår där nere^^, haha.
Näe men visst trivs vi bra här uppe! Det är synd bara att man inte kan få tillfällen oftare att fara neröver. Nu till sommarn tar jag mig inte ner, eller, ja vågar inte! Men till hösten då lill*n ha tittat ut ska vi ta oss en tripp ner, har jag bestämt:)

Vi måste ses något då!